Lifta drošība un ekspluatācija – jautājumi un atbildes

Sarunājamies ar vienu no Rīgas lielākā liftu apkalpošanas uzņēmuma SIA Rīgas lifti pārstāvi Aigaru Cunski. Par liftiem vienmēr ir bijuši daudzi jautājumi, taču būtiskākais ir to drošība un ekspluatācijas darbība. Lūk, zemāk atbildes uz pavisam vienkāršiem, bet svarīgiem jautājumiem par liftiem.

LIFTA DROSIBA UN EKSPLUATACIJA

 

1) Kā veidojas lifta apkalpošanas cena un kāpēc vēl ir ikgadējā pārbaude?

* Lifta apkalpošanas cena ir atkarīga no lifta modeļa, sarežģītības, pieturu skaita, atrašanās vietas un vēl dažām niansēm. Ir būtiski, cik laika prasīs mehāniķim veikt ikmēneša apkopes.

* Liftus apkalpojošās kompānijas veic liftu tehniskās apkalpošanas un remontdarbus, bet sertificētie inspektori pārbauda lifta drošību un tehnisko stāvokli, tādējādi arī kontrolējot liftu apkalpotāju darbību.

 

2) Lifts dīvaini vibrē un reizēm čīkst. Kam man zvanīt? Vai pārvaldniekam? Uztraucos par drošību.

Ja lifta darbībā novērojamas izmaiņas – kratīšanās, vibrācija, trokšņi vai kas cits – ir jāzvana uz liftu apkalpojošās kompānijas avārijas dienesta numuru, lai mehāniķi brauc pārbaudīt liftu. Lifti ir klasificēti kā bīstamās iekārtas un par jebkurām izmaiņām lifta darbībā ir jāziņo.

 

3) Ir bijuši gadījumi, kad kaimiņi iesprūst liftā un netiek ārā. Kā no tā izvairīties?

* Lifts tāpat kā jebkura tehniska iekārta var salūzt ekspluatācijas laikā, tādēļ no iestrēgšanas liftā neviens nav 100% pasargāts. Lai samazinātu iestrēgšanas iespēju, ieteicams braukšanas laikā lifta kabīnē nelēkāt, nekratīt un nešūpot lifta kabīni. Ja tomēr ir gadījies iestrēgt liftā, nevajag krist panikā, jāsaglabā miers. Nekas slikts nevar notikt. Jāzvana uz liftu avārijas dienestu (tālruņa numurs ir lifta kabīnē uz instrukcijas) un jāgaida mehāniķa ierašanās (max. 40min). Ļoti būtiski ir nemēģināt pašam atlauzt durvis vai izkļūt no kabīnes paša spēkiem. Jebkura lifta konstrukcija ir aprīkota ar ķērājiem, tādēļ lifta kabīne NEVAR nokrist (tas notiek tikai filmās). Pat ja trūkst visas nesošās troses (kas ir praktiski neiespējami), kabīni noturēs ķērāji.

 

4) Salīdzinoši lielu naudu tērējam atjaunošanas darbiem. Lifta vadības plates, pogas.. utt. Kā varam preventīvi rīkoties, lai lifts darbotos ilgstoši? Kā ir ar apdrošināšanu elektrības svārstību gadījumos?

* Viss ir atkarīgs no lifta vecuma un ekspluatācijas intensitātes, kā arī, cik uzmanīgi un rūpīgi iedzīvotāji izturas pret liftu. Jauna lifta ekspluatācijas termiņš ir paredzēts 25 gadi, tā informē visi ražotāji. Vecajiem padomju laika liftiem šis termiņš jau sen ir pagājis, tādēļ ir nepieciešama liftu modernizācija vai liftu nomaiņa. Lifts ir mehāniski elektroniska iekārta, un tāpat kā jebkura šāda iekārta, tie mēdz salūzt. No tā izvairīties nav iespējams. Par apdrošināšanu ir jārunā ar apdrošināšanas kompānijām. Šādi gadījumi mums ir bijuši un apdrošinātāji ir seguši izdevumus. Tiesa, tas nenotiek bieži.

 

5) Liftam jau ir 30+ gadi. Vai tas ir drošs? Un tomēr – renovācija vai pilnīga lifta nomaiņa?

* Ja liftam tiek veiktas ikmēneša apkopes un ikgadējā inspektora atestācija, tad lifts ir drošs un iedzīvotāju dzīvībai vai veselībai nekas nedraud (skat. atbildi uz 3.punktu). Modernizācija vai jauns lifts? Tas atkarīgs no maksātspējas. Protams, labāk ir jauns lifts, bet tas ir arī dārgāks. JA liftam ir 30+ gadi, viņš ir savus resursus jau nostrādājis. Ja var atrisināt finansiālo pusi, tad viennozīmīgi labāk ir jauns lifts. Galvenais – izvēlēties labu liftu. Un, kas vēl svarīgāk, kvalitatīvi to liftu uzmontēt, tas ir pats svarīgākais faktors.

 

6) Liftam durvis pārāk ātri aizveras. Māmiņas ar bērniem iesprūst. Lifts ir arī tumšs. Jautājums kopumā – cik daudz iespēju uz modifikācijām ir lifta ekspluatēšanas laikā?

* Lifta durvju vēršanās ātrumu ir iespējams regulēt. Modernajiem liftiem to dara ar programmēšanu, vecajiem padomju liftiem jāuzstāda papildus relejs, kas to nodrošina. Arī apgaismojumu kabīnē ir iespējams nomainīt. Dažreiz var iztikt ar spuldžu un droseles nomaiņu, tomēr labākais veids ir kabīnes modernizācija un jaunu, modernu LED griestu uzstādīšana. Modernizācijas iespēju ir ļoti daudz. Var nomainīt celšanas mehānismu (viņča, nesošās troses, ātruma ierobežotājs) un lifts kustēsies klusāk un lēzenāk. Iespējams nomainīt vadības staciju ar visiem automātiem (komplektā tiek veikt vadības stacijas nomaiņa, visa elektroinstalācija šahtā, pavēles aparāts kabīnē un izsaukuma aparāti visos stāvos. Pavēles un izsaukuma aparāti ir moderni, ar antivandālām pogām, kā arī displejiem, uz kuriem redzama lifta kabīnes atrašanās vieta un virziens. Nomainot vadības staciju, tajāir iebūvēta arī pārrunu iekārta, kas nodrošina divpusēju saziņu ar avārijas dienestu pa taisno no lifta kabīnes iestrēgšanas gadījumā). Kabīnes apdare – tiek nomainītas kabīnes sienas, LED griesti, grīdas segums, jaunas ventilācijas restes un stūra līstes.

 

7) Vai ir kādi jaunumi liftu apkalpošanas jomā? Vai ir jaunumi, ko izmanto attīstītajās valstīs, bet Latvijā vēl tikai iepazīstamies?

* Tehniskās iespējas ir teju bezgalīgas, taču tās visas ir ekstras, kas nav gluži praktiskas lietas. Un, kā likums, visi šie jauninājumi ir pietiekami dārgi. Piemēram, 3D fotoelements lifta durvīm.

 

LIFTA DROSIBA UN EKSPLUATACIJA

 

 

Papildus informācija:

SIA RĪGAS LIFTI

Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību
Ministru kabineta noteikumi Nr. 679, Liftu un vertikālo cēlējplatformu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi

Ar cieņu!

Tavs apsaimniekotājs – TEHHE